
Według badania populacji, branża budowlana odgrywa kluczową rolę w niemieckiej gospodarce. Jednak sytuacja gospodarcza w tym sektorze nie wygląda już tak różowo. Rodzi to pytanie, czy sztuczna inteligencja (AI) ma potencjał do zwiększenia produktywności w branży budowlanej, tak jak ma to już miejsce w innych sektorach.
Co najbardziej Cię interesuje?
Obszary rozwoju i zastosowania sztucznej inteligencji
Potencjał sztucznej inteligencji w branży budowlanej
Badanie przeprowadzone przez McKinsey pokazuje, że wykorzystanie sztucznej inteligencji na rynkach rozwiniętych może prowadzić do rocznego wzrostu produktywności o 1,5-3%. W przypadku branży budowlanej sztuczna inteligencja mogłaby wygenerować wzrost obrotów o 0,7-1,2% dzięki samemu wzrostowi produktywności. Może to być znaczący krok naprzód dla branży, która tradycyjnie zmagała się z niskimi wskaźnikami produktywności.
Obszary rozwoju i zastosowania sztucznej inteligencji
Największy potencjał rozwoju sztucznej inteligencji w branży budowlanej leży w następujących obszarach. Podejścia te mogą zwiększyć wydajność i zmniejszyć poziom błędów.
1. transfer wiedzy: sztuczna inteligencja może być zasilana różnorodnymi informacjami. Skorzystali z tego twórcy Bau-GPT. Ich chatbot jest teraz ekspertem w dziedzinie technologii budowlanych, prawa budowlanego i standardów budowlanych.
2. standaryzacja procesów budowlanych: Wprowadzenie ustandaryzowanych procesów wspieranych przez sztuczną inteligencję może poprawić jakość i spójność projektów budowlanych. Jest to również pilnie potrzebne. W końcu odsetek kosztów błędów w budownictwie często wynosi nieco poniżej 15 procent.
123onsite Może zrobić AI, ale proste
Jako producenci oprogramowania wierzymy, że nie musisz wyposażać wszystkiego w sztuczną inteligencję, aby uczynić to lepszym. Jednak w niektórych obszarach wykorzystanie sztucznej inteligencji jest bardzo pomocne. Na przykład nasz nowy chatbot wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby szybko kompilować odpowiedzi, których potrzebujesz z naszego centrum pomocy.
3. ograniczenie wykorzystania siły roboczej: wykorzystanie robotyki i autonomicznych maszyn może zautomatyzować powtarzalne i niebezpieczne zadania, co zwiększa bezpieczeństwo i wydajność na placach budowy. Prawdopodobnie najbardziej znanym przykładem jest pies-robot SPOT firmy BostonDynamics.
4. Rozpoznawanie dokumentów: szwajcarski dostawca usług w zakresie nieruchomości HRS otrzymuje rocznie około 40 000 faktur papierowych. Są one teraz odczytywane za pomocą sztucznej inteligencji i przesyłane do systemu ERP, co znacznie przyspiesza i upraszcza proces.
5. Zarządzanie maszynami: Innym przykładem jest automatyczne przewidywanie konserwacji maszyn na podstawie ich godzin pracy. W tym przypadku 123onsite pracuje nad dokładnym przewidywaniem czasu konserwacji przy pomocy sztucznej inteligencji w celu zminimalizowania przestojów i wydłużenia żywotności maszyn.
Porozmawiaj z 123onsite – Sztuczna inteligencja to umożliwia
Niedawno na stronie 123onsite zaprezentowaliśmy naszego nowego chatbota. Aby odpowiedzieć na pytania dotyczące korzystania z naszego oprogramowania do zarządzania budową, przeszukuje on całe nasze centrum pomocy. Następnie łączy informacje z różnych artykułów pomocy, aby odpowiedzieć na pytanie w najlepszy możliwy sposób. W ten sposób można szybko kontynuować pracę w 123onsite.

Głosy z branży
Sven J. Körner, dyrektor zarządzający thingsThinking GmbH, podkreślił możliwości, jakie daje wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży budowlanej. Radził ludziom, aby nie bali się wdrażać AI i podkreślił, że AI może pracować wydajniej niż ludzie, zwłaszcza jeśli chodzi o powtarzalne zadania.
David Kuennen, Product Manager w 123onsite, mówi w wywiadzie: “Sztuczna inteligencja ma potencjał, by zrewolucjonizować branżę budowlaną. Od planowania i realizacji po konserwację i zarządzanie, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą znacznie poprawić wydajność i dokładność”.
Markus Richthammer, członek zarządu ds. przemysłu w Max Bögl, podkreśla, że technologia jest tak dobra, jak jej użytkownicy. “Kluczowym czynnikiem sukcesu jest zaangażowanie i szkolenie pracowników”.