
Austriacka firma Pittel+Brausewetter o długiej tradycji żegna się z ręcznymi procesami. Astrid Kirschner, szefowa działu innowacji, polega na produktach Grupy Nemetschek: NEVARIS do kosztorysowania i zarządzania projektami, 123onsite do dokumentacji na placu budowy.
Astrid Kirschner zna wyzwania na placu budowy z pierwszej ręki. Kieruje działem innowacji i technologii w Pittel+Brausewetter. Jako były kierownik budowy dokładnie wie, jak czasochłonne i nieefektywne może być wielokrotne gromadzenie danych na placach budowy.
Kirschner ma na myśli sytuacje, w których na przykład brygadzista sporządza odręczne notatki na kartce papieru, a następnie fotografuje je lub przekazuje kierownikowi budowy, który następnie musi ręcznie wpisać informacje do programu komputerowego. Ich poszukiwania cyfrowego wsparcia szybko doprowadziły ich do 123onsite za pośrednictwem Grupy Nemetschek, dzięki oprogramowaniu NEVARIS (znanemu z obliczeń i oprogramowania ERP), z którego już korzystali.

200 kierowników budowy i współpracowników korzysta z aplikacji na placu budowy
Z ponad 150-letnią historią firmy, Pittel+Brausewetter jest jedną z najbardziej tradycyjnych firm budowlanych w Austrii. Założona w 1870 roku firma rodzinna jest obecnie nowoczesnym dostawcą kompleksowych usług budowlanych i realizuje wymagające projekty w prawie wszystkich sektorach budownictwa. W firmie pracuje około 1000 pracowników, z których 200 może teraz korzystać z aplikacji budowlanej 123onsite. Oznacza to, że większość kierowników budowy, techników, brygadzistów, zastępców brygadzistów i inspektorów nadzoru jest już wyposażona w mobilną aplikację budowlaną 123onsite.

Astrid Kirschner i jej zespół ds. innowacji postanowili wprowadzić 123onsite krok po kroku. W pierwszym kroku wdrożono jakość i zarządzanie zadaniami, ponieważ oferowało to najłatwiejsze wprowadzenie.
Bez 123onsite 🙄 | Z 123onsite 😍 |
Zdjęcia były robione prywatnymi telefonami komórkowymi i wysyłane do brygadzisty przez WhatsApp. | Centralne przechowywanie zdjęć z bezpośrednim odniesieniem do projektu |
Codzienne raporty z budowy na papierze lub w arkuszach kalkulacyjnych Excel | Cyfrowy zapis bezpośrednio na placu budowy |
Wielokrotne rejestrowanie tych samych danych | Jednorazowy zapis w systemie i dalsze przetwarzanie cyfrowe |
Trudne do śledzenia w przypadku reklamacji | Kompletna, chronologiczna dokumentacja z lokalizacją i kategoryzacją dla szybszego wyszukiwania |
Kompletna i identyfikowalna dokumentacja
Intuicyjne zdjęciefunkcja z 123onsite było dla niej szczególnie ważne: „Zamiast wysyłać zdjęcia na przykład przez WhatsApp, a następnie mozolnie przypisywać je do dnia i/lub projektu, możemy teraz przechwytywać je bezpośrednio z lokalizacją i odniesieniem do projektu. To ogromny krok naprzód w zakresie płynnej i identyfikowalnej dokumentacji”.
Prostszy, bardziej przejrzysty, wydajniejszy – dzięki interfejsowi NEVARIS
Oprócz ulepszonego dokumentacja fotograficzna123onsite oferuje również inne korzyści: Listy kontrolne pomagają w niezawodnym przetwarzaniu codziennych zadań – na przykład dla etapów pracy, takich jak betonowanie, cięcie połączeń lub przeróbki. Codzienne przełączanie się między papierem, Excelem i różnymi narzędziami należy już do przeszłości.
W przyszłości zintegrowane ma zostać również rejestrowanie usług godzinowych w celu stworzenia pomostu do istniejącego oprogramowania budowlanego NEVARIS. „NEVARIS jest dla nas centralnym oprogramowaniem budowlanym – od kalkulacji kosztów do faktury końcowej i od obliczeń końcowych do kontroli. 123onsite to zarządzanie placem budowy z zadaniami, zarządzaniem jakością i usterkami, w tym rejestrowaniem usług w postaci codziennych raportów budowlanych”.
Trzy najważniejsze funkcje dla Astrid Kirschner, dyrektor ds. innowacji i technologii w Pittel+Brausewetter:
1
2
3
Zmiany niosą ze sobą również wyzwania
Przejście na procesy cyfrowe nie jest pozbawione przeszkód. “Informacje zwrotne są zróżnicowane: od “Świetnie, w końcu coś mamy!” do “Wciąż potrzebujemy czasu” – relacjonuje Kirschner. Jednym ze szczególnych wyzwań jest przekonanie pracowników o korzyściach płynących z prewencyjnego zarządzania jakością.
Dewizą nie jest robienie zdjęć wad, ale jakości
Według Kirschnera wiele osób nadal uważa, że dokumentacja jest potrzebna dopiero po zakończeniu budowy, jako rodzaj rejestrowania usterek. „Dlatego mówię: nie powinieneś rejestrować usterek, ale jakość. Nie wszędzie jeszcze dotarło, że zaleca się dokumentowanie na bardzo wczesnym etapie, aby móc udowodnić wykonaną pracę w przypadku sporu”.

“Choć system jest prosty i intuicyjny, wymaga dodatkowego wysiłku od kierownika budowy, zwłaszcza na początku projektu. Musi on przypisać odpowiednie dane główne do każdego projektu. W przeciwieństwie do tego, codzienne rejestrowanie pracy przez brygadzistę jest znacznie prostsze i bardziej wydajne. Zespół jest przekonany, że początkowa dodatkowa praca jest tego warta w dłuższej perspektywie.
NEVARIS i 123onsite w połączeniu
Pittel+Brausewetter wciąż znajduje się na początku cyfrowego placu budowy, ale cel jest jasny: w nadchodzących miesiącach pracownicy mają być entuzjastycznie i aktywnie zaangażowani w cyfrową transformację, aby wyraźnie ułatwić pracę.
Źródło zdjęć: Pittel & Brausewetter GmbH